وظیفه لنت ترمز
چرخی که متحرک می باشد از انرژی جنبشی زیای برخوردار است که این انرژی جنبشی را هم تاثیراتی بر روی نیروی موتور دارد . لنت ترمز باعث نیروی اصطکاکی مناسب می باشد این انرژی جنبشی را از چرخ ها دریافت می کند و آن را به انرژی حرارتی تبدیل می کند . لنت ترمز خودروها انرژی جنبشی را به انرژی حرارتی تبدیل می کند و آن انرژی حرارتی را در تمام فضا و جو ساطع می کند این کار سبب توقف خودرو می شود . یکی از نکاتی که باید لنت ترمز داشته باشد این است که از ضریب اصطکاکی بالا و نیز پایداری مفید برخوردار باشد . با متغیر شدن درجه حرارت خاصیت خود را از دست نمی دهد و نیز در برابر سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش نمی دهد .
ویژگی های شکلی و ساختاری لنت
لنت ها با ویژگی های ظاهری بسیاری تولید می شوند . شرکت های گوناگون با منظور کم شدن صدا – بهتر شدن عمل ترمزگیری و سازگاری بهتر با دیسک چرخ باعث تغییراتی در فرم و ظاهر لنت می شود . بعضی از عملکردهایی که بر روی ساختار و شکل لنت صورت می گیرد به شرح ذیل می باشد .
ایجاد شیار روی سطح لنت
این شیار منفذی را برای گرد لنت و نیز گازهایی را در زمان ترمز گیری گازهای تولید شده را فراهم می کند . وجود این شیار سبب بهتر شدن روند جریان هوا بر روی لنت می شود و سبب بهتر خنک شدن لنت می شود . شیار روی لنت به کم شدن دمای لنت و خارج شدن بهتر گازها امکان این را دارد که لنت شیشه شود و توان ترمزگیری خود را از دست بدهد .
یخ کردن حاشیه های لنت
امکان دارد کالیپر ترمز نتواند همه سطح لنت را در زمان ترمز گیری به دیسک بچسباند و فشار کمتری به حاشیه های لنت وارد کند که این موضوع می تواند باعث تولید صدا در زمان ترمز گیری شود . این نکته به خصوص هنگامی که لنت نو باشد و حاشیه های تیز داشته باشد احتمال بیشتری دارد تا اتفاق بیفتد .
نشانه های تمام شدن لنت
اکثر لنت ها یک قطعه از جنس فلز نرم می باشند هنگامی که لنت تمام می شود و ضخامت آن کمتر از حد معمول می شود این قطعه فلزی با دیسک درگیر می شود و بدین منظور صدا تولید می کند .